Saturday, July 31, 2010

Ajal & Maut Di TanganNya

Hari ini aku dikhabarkan dengan berita yang amat menyedihkan dan yang paling tidak kusangka2...Aku telah kehilangan seorang yang amat berjasa dalam hidup aku...pemergiaannya ke rahmatullah pada pagi tadi mungkin disebabkan oleh serangan jantung...
Imbas kembali detik pertemuanku dengannya...Tahun 2006, aku telah menghadiri satu sesi temuduga yg diadakan di Pejabat Pelajaran Daerah Kota Bharu..org yg sepatutnya menemuduga aku tpaksa keluar atas urusannya kemudian diganti dengan pembantunya iaitu Ustaz Ismail bin Jaya...kali pertama bertemu dengannya, aku dapat rasakan yang dia seorang yang mudah mesra dan tidak banyak soalan yang ditujukan kepadaku..Alhamdulillah, selepas ditemuduga olehnya, aku diterima bekerja disitu....lebih kurang 3 tahun jugak lah kami bekerja di bawah satu bumbung...mengenalinya mmg membuatkan hatiku terhibur...dia seorang yang sangat kelakar, setiap hari ada saja lawaknya..entah dari mana sumbernya, aku pun tak tahu...
Sayang dan amat terkilan, bertahun tidak berjumpa kerana aku telah bertukar ke jabatan lain..Ust weil ada menghubungi aku, 2,3 kali jugak la lepas aku dah pindah balik ke kb,katanya nak jumpa ngan aku pastu jemput aku ke kenduri anaknya...tapi ada aral yg tidak menginzinkan aku berjumpanya...setiap kali aku ke PPD pun aku tak berpeluang jumpa dengan dia, akhirnya...hari ini, Allah telah menjemputnya ke rahmatullah...
Tanpa sebarang penyakit, dia pergi dengan mengejut...dan ini amat menginsafkan diriku....inilah bukti kekuasaan Allah s.w.t...
Lambat atau cepat, kita pasti akan dijemput olehNya,tapi tahukah bila masanya dan di mana?? sudah pasti kita tidak akan mengetahuinya...ajal dan maut tidak akan menunggu kita, kematian memang tidak akan dijangka..bertaubatlah sebelum terlambat...setiap yang bermula pasti akan berakhir...kita sebagai umatNya perlu bersiap sedia dengan bekalan iman sementara menunggu panggilanNya...
Ya Allah, cucurilah rahmat ke atas roh allahyarham Ustaz Ismail Bin Jaya dan takziah diucapkan kepada keluarga beliau...

No comments: